Tre dagars musiklycka

I söndags kom jag hem efter SÅ bra dagar i Norrköping och Bråvalla. Tänkte att vi kunde titta på mitt och Carros äventyr. Vi satt på centralen med våra enorma väskor, gahd vad jag hade ont i axlarna sen den dagen.
hedjå Stockholm och hej Katrineholm blev det först, för där skulle vi nämligen byta tåg.
Hej Erik aka ambassadören 2011! 
åkte ännu lite mer tåg innan vi tillslut kunde gå av i Norrköping. När vi väl kom fram insåg jag hur mycket jag minns av den här staden sen jag var där för tre och fyra år sedan. Dock var det inte alls lika lätt att hitta till vandrarhemmet vi skulle bo på. För ja vi var så himla lyckliga då vi hittat ett vandrarhem att bo på under dessa dagar. Enligt de som ägde det låg det bra till och trafiken gick ofta så det var ju perfekt tyckte vi. Att det sedan tog 40min från stationen dit med en buss som gick en gång i timmen var väl en annan sak. Hittepå av de på vandrarhemmet.
Vi satt inne i stan och väntade på bussen i 30min. Det gjorde dock inte så mycket pga asfint väder och vi kunde känna in staden ännu lite bättre.
sen kom vi fram! det låg jättefint till så det var ju fint ändå. Dessutom fick vi reda på oss Markus Krunegård gift sig där(!?) så de hade deras bröllopsfirande i samma byggnad där jag och Carro bodde i. Vägg i vägg till och med. Så sjukt.
RUNDTUR NU! här bodde vi.
Trots att vi bara var två personer hade vi ett rum som var enormt med fler sängar än vad vi behövde. Sedan hade vi två soffor och dem var bäääst <3<3
huset närmast på bild är huset där köket låg. Första dagen vi skulle använda den ena spisen och efter det luktade det bränt därinne. Farlig sak. Hursom, huset längst bort på bilden är toaletterna och dit ville en inte gå sent på natten.
första dagen åkte vi även på äventyr till Hemköp vilket endast skulle vara en km bort, men det tog nästan 15min med buss..... de på vandrarhemmet måste lära sig sträckor tänkte vi.
men nog för onsdagen! nu går vi vidare till torsdagen då festivalen började. Jag gick i min stickade tröja vilket blev sjukt varmt sen och jag var mest trött med tanke på att jag tog penicillin mot öroninflammation.
första spelningen för festivalen blev herr Krunegård. 
och sen svenska björnstammen. Vi stod dock bredvid en enorm högtalare så trodde att jag aldrig skulle få tillbaka min hörsel med tanke på att jag nästan var döv sen innan (haha ok inte riktigt kanske, men det kändes så).
min festivalkompis i motljus. Så icke lyckad bild, hah </3
såg jake bugg i 20min för att sedan se Lana del rey i 20min. Sedan var vi tvungna att åka hem då våra bussar som gick en gång i timmen inte heller gick till senare än 22.30............. men det gjorde inte så mycket pga var aströtta ändå. Enda besvikelsen är väl att vi missade M.I.A.
vi gick därifrån och det var en superfin solnedgång. Alltså så himla vackert.
dag två då! Vi satt och köade då Linnea Henriksson skulle spela vilket jag var aspepp på. Sen så dök de här molnen upp och jag satt bara och tittade på hur det blixtrade till på himlen hela tiden. Det såg så himla mäktigt ut, men helt plötsligt kom det världens knall till så jag och carro tittade bara på varandra och tänkte att nu var det nära. Det var det ju också, vilket vi fick reda på när Linnea gick upp på scenen och berättade om vad som hänt. Så himla tragiskt.
Linnea var sjukt bra ändå dock. Vi dansade i världens regn och vattenpölar och det blev en sån där magisk stämning. Jag såg ju henne för ett par år sedan och minns att jag då också tyckte att hon var bra och alltså ja. Var helt lyrisk efter. Dessutom så gästade Lilla Namo också, iiih!!
sen var vi dock så kalla att vi inte kunde sluta huttra så vi tog spårvagnen in till Norrköping.
så gick vi till Knäppingsborg! Jag såg ju Erik Hassle (+ lilla sällskapet) där för tre år sedan och jag var så stolt att jag lyckades lokalisera mig dit så himla lätt nu.
vi hamnade på ett fik som var jättegosigt och det var bra att kunna värma sig innan vi skulle åka tillbaka till festivalområdet igen.
vi såg The Hives som var ASBRA. Jag lyssnade på dem litegrann för några år sedan men hade glömt bort hur bra de verkligen var. Denna lycka dessutom när jag såg imorse att de ska spela på grönan i september, iiiih! Samma kväll såg vi även The Kooks och Mando Diao. Hela jag var ett helt känslokaos den här kvällen och när de började prata om Kristian höll jag på att börja störtgråta, jisses.
Wah så blev det lördag och sista dagen på festivalen, vilket var den dag jag sett fram emot allra mest. Vi möttes av ett regnigt Norrköping igen men de enda jag kunde tänka var att Jag ska se Elliphant idag! Så det gör ingenting. För det var min enda känsla.
vi började dock med att se Laleh. Denna fantastiska kvinna <3 det är en sån himla speciell stämning på hennes konserter och alltså jag kan inte beskriva känslan. De gånger jag sett henne iår har jag fått någon insikt om hur mycket jag älskar musik och att det stället jag trivs bäst på är vid kravallen, hah <3
efter hennes spelning sprang vi iväg i leran (alltså hah var så orolig för att ramla pga geggigt och halt) då vi skulle till scenen där elliphant skulle spela en timme senare. Förstår ni lyckan eller när vi kommer dit och det är helt tomt. Vi sprang till platserna i mitten och samtidigt började de fixa uppe på scenen. Stod bara och log hela tiden och var så himla pirrig men så sjukt peppad då jag skulle få så Elli igen <3<3<3
och alltså konserten. Jag kan nog inte beskriva med ord hur bra hon var. Men alltså ni förstår ju denna lycka när en av ens absoluta favoritmusiker står några meter ifrån en och spelar den musik som man älskar så fruktansvärt mycket. Precis som på kentfest började hon med tekkno scene och alltså <33<3<33<<3<33<3<3<3 
dessutom var det ju rätt fantastiskt att hon spelade i 75min (med tanke på att de flesta andra spelade i 60min) så hon hann ju nästan spela alla sina låtar (förutom Paint the world................... fett sad) men hon spelade Pac Man(!!!!) vilket egentligen är en duett med Erik Hassle (eh) och alltså var så lycklig då jag nästan gett upp om att få höra den live <3<3<3<3<3<3 (ok så mycket kärlek). Sen körde hon nästan alla sina nya låtar som fortfarande inte är släppta i Sverige (soundcloud är dock bäst i detta läge), Ketchup (som inte är släppt ordentligt förutom på youtube) och det var så coolt pga hon kör aldrig den live. Sen spelade hon massa annat också, som shoot me down (!!), could it be, more fire som också är några av mina favvisar. ååååh
under slutet av konserten frågade om hon kunde hoppa ned från scenen-vilket hon gjorde och hon började med att gå fram till mig och ta mig i handen!!!!!!!!! alltså förstår ni denna glädje eller??? hade dessutom ögonkontakt med henne massa gånger under spelningen men alltså nu??? Sen så klättrade hon upp på kravallen och ställde sig precis framför mig. Gahd. Jag brukar annars få lite panik när det blir asmycket pubiktryck men jag var så lycklig att jag glömde bort det hela. Alltså jag kunde verkligen inte sluta le. Hon var så bra <3<3
det här var lätt den bästa konserten jag varit på under ett par års tid och att jag bidrog till att min förkylning blev 450ggr värre genom att skrika och sjunga så mycket var det värt pga hade världens bästa 75 minuter. ÅÅÅH vad hon är bra!?!?!? <3<3<3<3<3 (ok ja jag fangirlar sönder här, mhm)
sen såg vi ett par låtar av Melissa Horn innan vi åkte hem igen pga ingen av oss var peppade av att vara kvar. Jag kände ju liksom inte att någon kunde toppa Elli, ehehee. Hursom, den här bilden är tagen vid djäkneparksskolan där vi bytte till buss/spårvagn och det var öde hela tiden. Saknade Stockholm en aning då. Sen satt vi i vårt rum och åt chips samt lyssnade på Elliphant ännu mer (alltså ja ca den enda musiken jag lyssnar på just nu, mhm). 
sedan var det helt plötsligt söndag och vi skulle åka hem. Hejdå norrköping!
hejdå bussen som bara gick en gång i timmen. Dig saknar jag inte. Det var så himla skönt att komma hem sen faktiskt och bara sova samt berätta allt detaljerat för mamma och syster, hihihih. 
och sen så kan vi avsluta hela inlägget och helgen med en till bild på Elliphant bara för att liksom, haha. 
Ok så gör vi en topp fem på de bästa konserterna:
1. Elli
2. Linnea Henriksson
3. Laleh
4. The Hives
5. Krunis
Nu vet jag inte vad jag ser fram emot längre pga ska inte på någon mer jättejättebra konsert, sad. Förövrigt har jag tänkt att jag ska bli lite bättre på att uppdatera här pga saknar det så mycket. Jag hoppas att ni har det bra.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åhh så kul men segt det där med vandrarhemmet, kul dock att markus gifte sig där! kanske smart ändå att ni bodde på vandrarhem med tanke på att det blixtrade och allt. Spelade Mando även gamla låtar? saknar dem live.
btw såg ni inte belle & sebastian?

Svar: ja det var en liten besvikelse när vi kom dit men det var ändå så värt sen med tanke på regn+blixtar! Jag tror att de spelade rätt mycket gamla låtar (har inte så bra koll på dem, eheh). Men det var massa som jag kände igen så det var nog en del gammalt. Och nää vi missade Belle&Sebastian också. Sån besvikelse, de spelade samtidigt som M.I.A på torsdagen vilket var typ 00.30 och vi kunde inte vara kvar så länge pga de dumma bussarna i Norrköping :'(

2014-07-02 @ 23:04:53
URL: http://novemberdreams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (det är bara jag som ser den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0